fredag 4. desember 2020

4. des - Jule-journal!

 Vi som driver mye med Gelpress har ofte masse dekorative ark som vi ikke helt vet hva vi skal bruke til, å disse skal jeg nå vise dere ett alternativ til.

  1. Jeg klipper til arkene i den størrelsen jeg ønsker, her er innerarkene 5 3/8" x 3 3/8". Dette er fordi jeg synes de passer perfekt inni en A5 lamineringslomme når jeg vil klippe av litt rundt. Men her er størrelsen avhengig av hvordan du vil ha den. 

  2. Laminerer den, kan hende du må snu på den å sende den igjennom flere ganger om arker er litt tykkere for å få den smeltet inntil kanten.

  3. Lager en brettekant et par mm fra det hvite arket.

  4. Slik er den når jeg brettet den sammen.


Jeg bruker en eyelet-setter til å lage hull å sette inn eyelets. De ytterste sette jeg ca 1/4" inn på permen, har du dem veldig mye lengre inn må boka lages mindre også. Den i midten er for feste til boka, så ca midt i.

Så må jeg tre i strikk for gjennom hullene, dette er lettere å vise enn å forklare, så se video.


Deretter er det selve boka som lages, her har jeg kuttet ut et ark på 5 1/8" x 6 1/2" til cover, dette er brettet i midten på den lengste siden. Innsidene er 4 7/8" x 6 1/4", som også brettes på midten. 
Stikker 5 hull med paper-piercer med 1" mellomrom, start på midten og jobb deg utover. Jeg stikker hull i coveret først, og bruker det som mal for innsidene.

Se video for forklaring på hvordan jeg syr den sammen.

Etterpå dekorerte jeg selve boka med stempler fra Kort og Godt som jeg embosset med svart og hvitt embossingpulver.


Disse er supre venninnegaver. Du kan også stemple å dekorere arkene mere før du laminerer også, men husk å ikke lag de for tykke. Selve sidene kan lages med det papiret du ønsker, jeg har brukt vanlig ruteark da de som skal få disse ikke er scrappere. 

Jeg skal bruke denne lille notatboka som min Julejournal, følg med på snap og insta så får dere se små smakebiter gjennom Desember :D

Kort og Godt sett #3 Stempel og die.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for en hyggelig kommentar! Ta gjerne kontakt med oss på mail scrappegarasjen@gmail.com